Cyberaanval Orange

Het is ondertussen al ruimschoots in het nieuws geweest.  En zoals vele zaken passeert het én weten we eigenlijk niet wat er uiteindelijk gebeurd is na de feiten.  Laten we daarom terugkeren naar het begin …

Voor alle duidelijkheid, ons bedrijf is ook een klant van Orange en dit voor alle gsm-abonnementen.  Dit gaat dan ook al onze klanten aan die eveneens een gsm-abonnement hebben bij Orange.  Ben je geen klant van Orange, dan blijft het toch interessant om even te volgen, want morgen kan het evengoed bij Proximus of Telenet gebeuren!

Screenshot sms orange 20-08-2025

Op 20 augustus 2025 ontving ik de volgende sms van Orange.

Dit was het bericht dat Orange verstuurde naar ruim 850.000 klanten.  Weet dat bedrijven steeds verplicht zijn om melding te maken wanneer zij slachtoffer geworden zijn van een cyberaanval of datalek.

Want in dit verhaal spreekt men steeds van een cyberaanval, maar in de realiteit betreft dit een zuiver datalek.

Dit is in feite een soort van pr-bericht waarbij de schade geminimaliseerd wordt met als bedoeling het merk Orange niet te veel schade te berokkenen.

Want waar het hier uiteindelijk over?

Zo verteld men dat klantenaccounts zijn geraadpleegd zonder toestemming.  Maar het goede nieuws dat ze te vertellen hebben, is dat er geen wachtwoorden, emailadressen, bank of financiële gegevens zijn gelekt.

Allemaal goed en wel, maar wat is er dan wel gelekt !!!!!

En daar gaat het in feite om.   Zo hebben de hackers de naam, de voornaam, telefoonnumer, simkaartnummer, puk-code en tariefplan kunnen bemachtigen.  Hallo !!!!!!!!

Dit is niet minimaal als je weet dat je deze gegevens nodig hebt om een telefoonnummer over te nemen.  Als je dan ook begrijpt dat er heel wat zaken gekoppeld worden aan ons telefoonnumer.  Denk maar aan het resetten van een wachtwoord, door het versturen van een sms … begrijpen wij hoe ernstig dit verhaal is!

Nu voor alle duidelijkheid, ondertussen heeft men een extra maatregel genomen wanneer nummers worden overgedragen.  Zo zou men een sms sturen wanneer er een overdracht plaatsvind.  Deze SMS zou een vertraging van 8u op de effectieve overdracht betekenen.

Concreet, wanneer er een simkaartoverdracht gebeurt, dan ontvangt de eigenaar een sms op datzelfde telefoonnummer.  Wanneer deze niet werd aangevraagd, dan kan men bellen om dit tegen te houden.  Men krijgt 8u de tijd hiervoor.  Hier is ook het laatste nog niet over verteld.

En nu?

Ik krijg steeds melding van klanten die opeens gebeld worden vanuit het buitenland, er wordt dan gebeld en afgelegd.  In de veronderstelling dat men zou terugbellen uiteraard.  Doe dit nooit !!!

Ikzelf kreeg op een bepaald ogenblik heel rare sms’en van nummers die ik niet ken … reageer hier nooit op!  En bel er zeker niet naar toe …

Ons telefoonnummer is mogelijks gekoppeld aan Whatsapp, reageer dan ook nooit op onbekende berichten en oproepen van telefoonnummers die je niet kent.

Ik ben op dit ogenblik heel erg woedend op Orange in dit verhaal!  Niet omdat zij een cyberaanval hebben gehad.  Maar omdat ze dit issue gewoon onder de mat hebben willen vegen.  En dit zonder enige verantwoordelijkheid te nemen.  Waarom heeft men niet per direct alle klanten een nieuwe simkaart bezorgd met nieuwe puk-code?  Maar dit lost niet op dat men ook namen en bijhorende telefoonnummers heeft kunnen bemachtigen.

Telefoneren naar een persoon die weinig of geen kennis heeft in deze materie, is het gemakkelijkste slachtoffer!

Ik vind dan ook persoonlijk dat zowel Orange, maar ook de media er nog veel te weinig aandacht heeft aan geschonken!

En het ergste van al … We wachten nog steeds op welgemeende excuses van Orange ….

Wat we ook doen vandaag, we zullen steeds aandachtiger moeten worden.  Wees dan ook zéér voorzichtig wanneer je oproepen ontvangt van nummers die je niet kent.  Dit is ook van toepassing op sms en whatsapp!

Word je gebeld door iemand die je niet kent, maar die vertrouwen probeert te winnen door persoonlijke zaken te zeggen (kijk maar eens naar het lijstje van info die ze hebben bemachtigd).  Deze zal proberen jouw aandacht af te leiden en je naar een phishing website proberen te sturen.  REAGEER HIER NOOIT OP!  Als Orange je zou bellen, ga dan liever gewoon naar hun winkel!

Ontvang je een sms dat er een simkaart-overdracht gebeurt en je hebt dit helemaal niet gedaan.  Reageer dan onmiddellijk en neem contact op met jouw provider.  Vraag dan ook gelijk een nieuwe simkaart met nieuwe puk-code aan.

Wanneer je je echt niet gerust voelt, stap dan de orange winkel binnen en vraag om een nieuwe simkaart en puk-code.  Doen ze hier moeilijk over?  Kijk dan even op de markt naar welke abonnementen er zijn bij andere providers.  Je zal altijd een gepast tarief elders terugvinden.  Twee vliegen in één klap!

Op termijn raad ik iedereen wie klant is bij Orange aan, de huidige simkaart te vervangen.  Je ontvangt automatisch dan ook een nieuwe puk-code.

Bedankt voor het invullen van ons contactformulier.

Eén van onze medewerkers neemt jouw vraag zo snel mogelijk in behandeling.

Hou rekening met vertraging aangaande de huidige drukte.